tisdag 16 oktober 2012

Mathias Dahlgrens Matbaren*, Stockholm

Matbaren är den stjärnkrog som jag har besökt flest gånger och från och med mitt andra besök här har jag varit helt såld (kolla mina tidigare inlägga om ni undrar vad jag menar). Jag gillar naturligtvis MD:s fantastiska mat, men är nästan lika förtjust i restauragens enkla framtoning.

Som vanligt inleds kvällen med den klassiska knäckebrödspåsen och denna kväll ett glas champage en alltid lika trevlig inledning på kvällen.


Matmässigt inleddes min kväll med klassikerna steamed beef bun och som vanligt var den helt strålande och i enlighet med MD:s programförklaring finger licking good. Rätten är en perfekt kombination av det kokta brödet, oxkinden och den heta chilisåsen.

Även S höll sig på den klassiska sidan, nämligen sashimi på salmalax med forellrom, wasabi och ingefära. Detta måste vara landets bästa sashimi (förlåt mig Råkultur…) och denna kväll var minsann inget undantag.

Min andra och denna kväll sista rätt var ångad lättrökt röding, sardell, citron, grönkål och sidfläsk till
detta serverades en ordentligt smörig burre blance. Återigen en helt fantastik rätt med fett som
smakbärare och en fin sälta från sidfläsket till den lätt rökta fisken.

S fortsatte på den inslagna linjen och beställde in beef bun som levereradesprecis lika bra som 40
minuter tidigare.

Då ingen av oss var sugen på dessert höll vi tillgodo med jordnötsnougaten och madelener lika gott
om vanligt.

Efter ännu en kväll i Matbaren kan jag bara konstatera att det är en av mina absoluta
favoritrestauranger. MD bjuder sällen på några överraskningar varken i positiv eller negativ
bemärkelse utan man vet exakt vad man får, sanslöst god och lite tung mat med svenska och
asiatiska förtecken. Jag kan med säkerhet säga att Matbaren även i framtiden kommer att ligga i
toppen för antalet besök på en stjärnkrog.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar